Britský supermarket Waitrose bude provozovat první nákladní automobily na biometan s více než 800km dojezdem
CNG Fuels, britský dodavatel biometanu, a Waitrose dnes oznámili, že skupina supermarketů představila nejmodernější vozový park nákladních vozidel poháněných CNG s dojezdem více než 800 km.
Používají technologii, kterou vyvinula Scania spolu s Agility Fuel Solutions, přední společností zabývající se CNG poháněnými systémy a tlakovými nádobami v Severní Americe.
Podle CNG Fuels díky tomu předejdou znepokojení ohledně dojezdových vzdáleností nákladních automobilů na CNG. Také to pomůže provozovateli přejít na obnovitelné bio-CNG (stlačený biometan), nejlevnější a zároveň nejekologičtější alternativu k naftovým těžkým nákladním vozidlům.
V lednu tohoto roku bylo uvedeno do provozu pro Waitrose deset nových CNG nákladních vozidel. Budou využity k dodávkám zboží do obchodů společnosti v Midlands a North.
Jsou prvními v Evropě, které používají dvojici nádrže z uhlíkového vlákna o průměru 26 palců (66 cm) a tlakem 250 barů, díky kterému se zvýší dojezdová vzdálenost z necelých 490 km na 800 km. Díky tomu budou moci být poháněné pouze biometanem, který je o 35 – 40 % levnější než diesel a oproti němu má také o přibližně 70 % menší emise CO2.
Nádrže z uhlíkových vláken, které se již používají na americkém trhu, byly upraveny a certifikovány pro evropský trh společností Agility Fuel Solutions. Nabízí tak výrazné výhody oproti standardnímu evropskému uspořádání osmi ocelových nádrží. Vozidla jsou o půl tuny lehčí, uvezou více plynu a pokryjí větší vzdálenost v závislosti na nákladu. Jsou také rychleji naplněné palivem a jsou snazší na údržbu.
Každé z vozidel na CNG bylo o 50 % dražší než konvenční vozidla na naftu, ale extra investice by se měla navrátit úsporou za palivo během dvou až tří let v závislosti na ujetých kilometrech. Vozidla by však měl být v provozu ještě minimálně dalších pět let a celkové úspory by se pohybovaly v porovnání s naftovým vozidlem mezi 75 a 100 tisíci liber (2,5 – 3,1 mil. Kč). Úspory emisí CO2 by měly dosahovat 100 tun za rok (versus nafta).
Zdroj: BioEnergy Insight, 9. února 2017